
Ik kan het me bijna niet meer herinneren, de eerste keer dat ik actief aan de slag moest met SEO en SEA. Wat had ik veel te leren. Over penguins, spiders en breadcrumbs… (Ben ik serieus nog met media bezig?) Welkom in de nieuwe wereld!
Wanneer ik licht protesterend mijn zin weer eens begin met ‘Vroeger…’ zie ik de wenkbrauwen van collega’s omhooggaan. ‘Ja, vroeger ja!’, herpak ik me. Vroeger liepen we ‘ouderwets’ naar de Ako op het winkelcentrum met verschillende covers van het magazine. Die zette je tot grote ergernis van de winkelier tussen alle andere covers. Je deed een paar stappen achteruit. Welke cover trekt het best in een overvol schap, dat destijds bijna bezweek onder alle tijdschriften met bijgesloten haarbandjes en proefmascara’s?
Nu telt lang niet alleen een losse verkoop van een magazine. Je scores online daarentegen wel! En dus stort ik me regelmatig op Google Analytics, op het toevoegen van metadata of juist niet, op één keyword of 10, op shorttails en longtails, korte teksten of lange lappen?
Een betere ranking? Google laat je er wel voor werken!
‘Wacht even hoor, moesten webteksten niet juist kort zijn?’ vraag ik me weer af. Het antwoord is het eerste lichtpuntje tijdens een training. ‘Lange teksten zijn heel goed voor je SEO!’ Gevolgd door een knipoog: ‘Nu dan nog hè!’ Mooi! Bij ‘het moeten wel meer zijn dan 2500 woorden zijn’ slik ik even. Méér dan 2500 woorden voor een betere score op SEO? Google laat me er wel voor werken zeg! Leest iemand dat überhaupt nog online? En waarom bepaalt Google wat relevante lengtes zijn?
Toegegeven, Google is de god van onze tijd. Ook ik vraag alles aan deze god. En deze god moet je duidelijk te vriend houden, want speel je niet volgens de (steeds weer veranderende regels), dan word je ongenadig verklaard. En daar trek ik de grens. Ik blijf trouw aan mezelf. Want ik weet het zeker: mooie, inspirerende en vooral unieke content gaat nooit uit de tijd! (Ookal bevat deze blog stiekem toch wat sleutelwoorden 😉)
Deze blog is ook gepubliceerd op edg.nl